čtvrtek 27. října 2022

Musím tě zradit | Ruta Sepetysová | Knihodojmy

 Ahoj všichni, nikdo jsme to nečekali já vím, ale ano přečetla jsem letos i něco jiného než Caplinovou. Sepetysová je moje srdcovka a čtu všechno, co vydá a to co nejdřív od publikace. Tuhle jsem stihla už v předprodeji a stránky mi zase utíkaly pod rukama.

Anotace: Nikomu nevěř, nic neříkej. Strhující román od autorky bestselleru V šedých tónech.
Rumunsko, 1989. Sedmnáctiletý Cristian Florescu sní o tom, že se stane spisovatelem, ale Rumuni nemají svobodu snít. Režim diktátora Nicolaea Ceauşesca provází izolace a strach. Na Cristiana se zaměří tajná policie a nutí ho, aby donášel na své blízké. Mladík se rozhodne riskovat vše, aby odkryl pravdu o režimu a ukázal světu, co se v jeho zemi děje. Když přijde čas, dychtivě se připojí k revoluci a je odhodlaný bojovat za změnu. Jaká je však cena za svobodu?

Dojmy: Já se rovnou přiznám, že rumunská historie pro mě byla dosud velkou neznámou. O to víc mě drsné a surové prostředí líčené v příběhu zasáhlo. Ruta je skvělá autorka a tak v nejeden moment vás bude úplně mrazit. Setkala jsem se s názory, že z jejích knih je nejslabší a s tím já musím výrazně nesouhlasit, každá z jejích knih je jiná, ale že by nějaká byla slabší? To určitě ne!  Zde například krásně ukazuje, jak vás komunismus požírá zevnitř, stejně tak jako vaši rodinu, ekonomiku země a vůbec celé země a národy. Tohle je za mě adept na zařazení do povinné četby a všimla jsem si, že některé školy už tam jiná díla autorky mají. Mládeži skvěle přístupné a čtivé knihy obohacené o poznání nové historické kapitoly. Mohu doporučit, za mě je to 10/10. 

Sabča



4 komentáře:

  1. Autorku vůbec neznám, tak díky za seznámení.
    Rumunská revoluce byla výrazně drsnější než náš "samet". A rumunský předrevoluční režim byl v porovnání s naším husákovským socíkem taky horší. Naštěstí už jsou v propadlišti dějin oba.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Stáni, docela mě to šokovalo, to se prostě ve škole neučí, protože na to není čas a vše se bere až "hopem". Sepetysová je už u nejedné školy v povinné četbě, tak určitě mrkni, třeba tě i zaujme. Zpracovává historický témata pro mladý obvykle s milostným příběhem.

      Vymazat
    2. Sabčo, tak já jsem pamětník a rumunskou revoluci jsem prožívala v dospělém věku, takže si ji pamatuji - byť to bylo jen z novin a televize, protože po nějakých sociálních sítích nebylo ani vidu ani slechu :D

      Vymazat
  2. O autorce slyším prvně, ale děkuji za rozšíření obzorů!

    OdpovědětVymazat

Spotřebováno za Duben 2024