neděle 30. srpna 2015

Malý bílý koníček | Elizabeth Goudgeová | knihodojmy

Když už byl můj poslední článek o pohádkách, tak u nich zůstaneme. Tentokrát je zde knížka o sváru dvou rodů a celou Měsíční dolinu může zachránit jen třináctiletá dívka, nová Měsíční princezna.

Autor: Elizabeth Goudgeová 
Původní název: The Little White Horse
Nakladatelství: Computer Press
Rok českého vydání: 2007


Děj: Do malebné Měsíční doliny přijíždí třináctiletá dívka, Maruška (Marie) Merrywetherová. Po smrti svého otce děvče osiřelo úplně, protože její matka zemřela když byla Maruška malá. Maruška je nucena, kvůli dluhům svého otce, prodat dům v Londýně a společně se se svou pečovatelkou, slečnou Karneolovou, a věrným psem Noblesem stěhuje k bratranci, siru Benjaminovi, na zámek do vesnice Stříbrná Rosa. 
Maruška si později začíná všímat nezvyklých, až nadpřirozených jevů, které ji v novém domově pronásledují. Hlavním znamením je Bílý koníček, díky kterému později objevuje legendu o Měsíční dolině, a zjišťuje, že jen ona jakožto nová Měsíční princezna, dokáže zachránit celý svůj domov. Jenže k tomu jsou zapotřebí perly Měsíční princezny, které zmizely. Maruška se později musí dozvědět o dalších tajemstvích, a že jich není málo...

Obálka: Obálka mě velice nadchla a dokonale mi představila celý spis. Hlavní aktér, tedy kromě Marušky, Bílý koníček, je velice krásně vyobrazen v noční, tajemné, ale zároveň magické krajině. Podle mě tomu dodává velkou váhu i slovo J.K.Rowlingové, autorky knih o Harry Potterovi.

,, V dětství jsem knihu Malý bílý koníček 
absolutně zbožňovala''
- J.K.Rowlingová

Můj názor: Knížku jsem četla před dlouhou dobou, a proto si ji pamatuji jenom matně. Přece jen si z ní pamatuji dostatek, abych vám mohla napsat recenzi. Bohužel se děj hodně plete s televizním seriálem a filmem, a proto jsem si dějem zprvu nebyla jistá. Líbily se mi popisy postav, ale někde jsem se ztrácela v Maruščiných myšlenkách, protože je to velice zvědavé děvče, a proto je ideální hlavní hrdinkou, které je souzeno stát se spasitelem celé Měsíční doliny. Moc krásně popsané okolí, kde se dodržují zvyky 19. století, a zde se příběh odehrává. Podle mě tato knížka stála za zapamatování. 
Souhlasím s tvrzením J.K.Rowlingové, protože knížka vás vezme na cestu časem, kde se dozvíte o každém kousku minulosti, který stojí za zmínku. Chválím autorku, protože tahle knížka je zaručený originál, který už nikdo nepřebije. Myslím si, že knih o koních, pegasech či jednorožcích  je dost, ale žádná nebude tak promyšlená, kouzelná a jedinečná jako tahle.
Postavy, děj, prostředí, zkrátka cokoliv tvoří pevně semknuté pruty, které nikdo nepřetrhne.

Podle knižní předlohy byly natočeny dva filmy - Malý bílý koníček a Kletba Měsíčního údolí. Právě ten prve jmenovaný, natočen r. 1994, byl u nás rozdělen na díly a přetvořen v televizní seriál. Já jsem ho viděla, ale pravidelně jsem ho sledovala jako docela malé dítě, kdežto před několika měsíci jsem stihla sotva pár útržků posledních dílů a mnoho jsem z něho nepochopila. V hlavě mi ale utkvěl výjev bílého koníčka, to jediné je v mé mysli navždy.
Zato druhý film byl vysílán jako film, tak jak byl natočen. Hlavní roli zde ztvárnila herečka Dakota Blue Richards, která se stala slavnou svou rolí Lyry Belaqui z filmu Zlatý kompas. Právě to mě překvapilo, že ji vidím na filmové plátně v roli zvědavé, vychované, ale také odvážné dívky. Trochu mě štvalo, že některé postavy byly zbaveny svých údělů a daly se jiným směrem. 
Oba filmy byly dějem změněny a obohaceny či obrány o několik postav. To je velké mínus, ale víme jak to s filmy chodí. Přece jen okamžiky, které chybět nemohly se neztratily. Tvrdím, že stejně jako kniha jsou i tyto filmy velice krásné, napínavé, ale každé jinak. 

Read books
Sissi

Žádné komentáře:

Okomentovat

Rossmann haul